pi膮tek, 18 sierpnia 2017

American dream - Czy Ameryka spelnia marzenia? (czesc II) 馃寛馃張馃拻

Jakis czas temu poruszalam temat American dream - Czy Ameryka spelnia marzenia? .....jesli ktos z Was nie czytal to zapraszam TUTAJ. W poprzednim poscie byla mowa o karierze i studiach oraz podrozach, dzisiaj chce sie skupic na dwoch kolejnych zagadnieniach: dom/samochod  oraz wolnosc (freedom).馃尀馃寛馃拻 Zagadnienia wyzej wymienione sa dla mnie wazne i warte zwrocenia uwagi. Jesli jestescie zainteresowani zapraszam do dalszego czytania (zdjecia zaczerpniete z internetu).


American dream - kazdy przybywajacy do tego kraju ma wielka nadzieje na jego zrealizowanie. Dla kazdego rowne szanse, na sukces finansowy dzieki ciezkiej pracy, determinacji i inicjatywy. Doznanie szczescia poprzez ulozenie sobie zycia, zalozenia rodziny, stworzenia "domu marzen" i spelnienia sie w zyciu osobistym. Czyz nie o tym kazdy z nas marzy? Wszyscy przeciez pragniemy bezpiecznej stabilizacji i szczescia. 


DOM  MARZEN /SAMOCHOD MARZEN 
Ja mieszkajac jeszcze w Polsce marzylam o swoim wlasnym mieszkanku i to marzenie sie spelnilo.....choc musialam zostawic ten moj "wlasny kat", przeprowadzajac sie do Ameryki. O samochodzie (bedac w Polsce) rowniez marzylam, ale udalo mi sie tylko zdac prawo jazdy za drugim podejsciem ......z czego jestem dumna. 
Obecnie urzadzam mieszkanie mojego meza, ale marzy nam sie taki nieduzy domek z ogrodem. Nie jest to latwe w obecnej chwili, gdyz ceny nieruchomosci na Florydzie ida do gory, ale przeciez marzenia sie spelniaja ....trzeba tylko cierpliwie poczekac. Ja wiem, ze czeka na nas ten domek. 馃槉
Duzo naszych znajomych w USA dzieki swojej determinacji i oczywiscie ciezkiej pracy posiadaja swoj wymarzony dom, czy mieszkanie ....widze, ze sa szczesliwi z tego powodu i ja ciesze sie ich szczesciem. 馃挀馃憤馃挀



Oczywiscie jest to latwiejsze do zdobycia, dzieki zaciagnietemu kredytowi. Kilka lat temu o wiele latwiej bylo dostac taki kredyt .....dzisiaj jest go troche trudniej otrzymac, ale nie jest to nie mozliwe. Wszystko opiera sie na budowaniu swojej historii kredytowej. Ta dobra historia kredytowa umozliwia wiele w USA. Slyszalam nawet, ze jest brana pod uwage jesli starasz sie o dobra prace .....czy tak jest naprawde to do konca nie wiem. 
Na poczatku jest trudno zdobyc nawet sklepowa karte kredytowa ....trzeba rzetelnie splacac swoje karty i budowac zufanie jako ich uzytkownik. Pamietam swoja historie jak nie moglam dostac zadnej karty, gdyz  bylam krotko i nie mieli mnie w systemie. Pomalu sie to zmienialo .....obecnie mam kilka roznych kart sklepowych i kredytowych, ktore uzywam z glowa. Latwo jest kupowac na te karty ....dlatego nalezy ich uzywac z rozsadkiem i splacac calosc w terminie, w ten sposob mozna uniknac pograzenia sie w dlugach. Obecnie ciagle  przychodza mi nowe oferty, zeby wyrobic nowa karte, ale ile ich mozna miec. Kilka w zupelnosci wystarczy.   

Nie wiem jak jest w Polsce, ale tutaj karty kredytowe daja wiele korzysci  za kazdy wydany $ (dolar) masz od 1 do 5% zwrotu gotowki, czasem nawet wiecej w zaleznosci od banku i zakupow. Mozna takze zbierac punkty, ktore potem mozna wymienic na rozne rzeczy np. na bilety lotnicze itp. 
Mysle, ze znaczenie slowa "dom marzen" to takze szczescie osobiste, zalozenie wlasnej rodziny, czy posiadanie dzieci. Ja dzieci nie mam z wlasnego wyboru, ale uwazam, ze szczescie osobiste udalo mi sie zrealizowac dopiero w Ameryce. Tutaj jestem szczesliwa i zyje mi sie o wiele lepiej. 馃挀馃拫馃挀


Jesli chodzi o samochod marzen to jeszcze przede mna. Jeszcze nie wiem, ktory mi sie podoba najbardziej. Lubie male samochody, super mi sie nim jezdzi i nie ma problemu z zaparkowaniem.  A Wy jakie lubicie samochody .......moze mi jakis polecicie?
W Polsce nie moglam sobie pozwolic na zakup samochodu. Dopiero bedac na Florydzie kupilam swoj pierwszy samochod, byl to uzywany, maly czerwony Chevrolet. Uzywany samochod jest swietny jesli sie zaczyna jezdzic .....nie szkoda go zarysowac w razie jakiejs niespodzianki. Kolejny samochod to juz nowszy model - bialy Scion (od Toyoty), na ktory zakup bylam zmuszona, gdyz poprzedni ulegl zniszczeniu podczas wypadku. Posiadanie samochodu na Florydzie w moich okolicach jest niezbedne, gdyz komunikacja miejska nie jest dobrze zorganizowana, a odleglosci sa dosc duze. Trzeba dojechac do pracy, zrobic zakupy itp.  
Na poczatku mojego pobytu  w USA jezdzilam rowerem, ale bylo to glownie jazda do szkoly na nauke jezyka angielskiego i rekreacyjnie. Trudne jest jednak to na Florydzie, ze wzgledu na upaly latem, jak rowniez codzinne opady deszczu. Samochod jest wtedy rzeczywiscie potrzebny, daje namiastke niezaleznosci. 
Oczywiscie taki samochod mozna z latwoscia nabyc na raty o ile ma sie dobra historie kredytowa, o ktorej wspominalam powyzej oraz prace.  


WOLNOSC (FREEDOM)
Wedlug Kartezjusza: "Wolno艣膰 jest 藕r贸d艂em godno艣ci cz艂owieka. Tylko ona stanowi podstawow膮 racj臋 szacunku dla samego siebie."
Jak dla mnie to ma sens. Wiele ludzi wybiera zycie na obczyznie by byc wolnym od uprzedzen, pogladow, religii, by zyc zgodnie i szczesliwie ze soba. Wolnosc to odwaga do bycia tym kim sie jest niezaleznie od opinii innych, ich oczekiwan, od tego co musza, co powinni, co wypada.
Uwazam, ze w Ameryce jest miejsce dla wszystkich, ktorzy chca cos osiagnac niezaleznie od koloru skory, wyznania, czy wyksztalcenia. Jesli ktos chce osiagnac sukces, zyc lepiej, zyc spokojnie bez uprzedzen to znajdzie tutaj swoje miejsce. Nie jest to jednak kraj doskonaly jak niektorzy mysla. Jak i na calym swiecie tak i w Ameryce bywaja rzeczy nieakceptowane, krytykowane i potepiane. Na szczescie walczy sie z tym. 
Podoba mi sie to, ze ludzie innej orientacji seksualnej: osoby homoseksulane (geje, lesbijki) czy osoby transeksualne moga znalezc tutaj swoje miejsce na ziemi. Nie sa szykanowane, ani potepiane z tego powodu. Szanuje sie ich prawa. Niedaleko mojej miejscowosci jest nawet male miasteczko, w ktorym wiekszosc mieszkancow to geje .....upodobali sobie to miejsce i zyje im sie tam dobrze. Corocznie na Halloween organizuja swietna parade przebierancow, a rzesza ludzi przybywa tam, zeby to zobaczyc.  


Ameryka dalej przyciaga i bedzie przyciagac ludzi szukajacych lepszego zycia, marzacych o wielkich karierach. Czy to zle? .......nie sadze kazdy ma prawo do szczescia. "American dream" - dla jednej osoby to totalny sukces finansowy, a dla drugiej spokojne zycie bez strachu i przesladowania ze wzgledu na swoja innosc. 
Jesli chodzi o moje dwie dzisiejsze kategorie: dom marzen i wolnosc to uwazam, ze Ameryka w duzym stopniu spelnia te marzenia. Trzeba miec tylko sile i zaparcie w dazeniu do ich realizacji. 

To tyle na dzisiaj. Ciag dalszy nastapi ...... 

  
Jakie jest Wasze zdanie na ten temat, czy Ameryka spelnia marzenia? 

Mozecie mnie tez zobaczyc na: 
...........................................................................
DZIEKUJE ZA KAZDY KOMENTARZ. ㋡  / THANK YOU FOR YOUR COMMENTS. ㋡  
KOMENTARZ POJAWI SI臉 PO ZATWIERDZENIU PRZEZ WLASCICIELA BLOGA. /ALL COMMENTS WILL APPEAR AFTER APPROVAL  BY THE BLOG OWNER.
WSZYSTKIE KOMENTARZE ZAWIERAJACE LINKI (DO BLOGOW, SKLEPOW ITP.) NIE BEDA UDOSTEPNIANE NA BLOGU.
COMMENTS CONTAINING ALL LINKS (TO BLOGS, SHOPS ETC.) WILL NOT BE SHARED TO BLOG.

17 komentarzy:

Dorotxy pisze...

D艂ugo marzy艂am o wyje藕dzie do Stan贸w, pr贸bowa艂am i nie wysz艂o i nie wiem czy jeszcze chc臋.... ;) Mo偶e cho膰 pojecha膰 i zobaczy膰? nadal marz臋 by zobaczy膰, ale czy tam zamieszka膰? zobaczymy...

Life in America pisze...

Naewt jesli nie chcesz zamieszkac to warto pojechac i zobaczyc. Jest tyle pieknych miejsc w Stanach, ze warto je zobaczyc. Polecam
Na moim blogu w etykietce podroze jest opisanych kilka pieknych miejsc, w ktorych bylam i goraco polecam. ;-)

Miritirllo pisze...

By膰 mo偶e w ko艅cu nied艂ugo odwiedz臋 Stany i m贸j "American Dream" si臋 spe艂ni :D Nie mog臋 si臋 doczeka膰!

Life in America pisze...

To trzymam kciuki, zeby to bylo jak najszybciej. ;-)

Anonimowy pisze...

A mi sie zyje tak samo jak w Polsce, mam dom, dobra prace , samochod to samo mialam w PL, przeprowadzilam sie tylko dlatego, ze moj maz jest amerykaninem. Wychodze z zalozenia, ze jak ktos jest ambitny i wie czego chce to moze miec american dream na calym swiecie. Samochod polecam Tesle, wolnosc w USA? Napewno nie ma wolnosci slowa, jak mieszkasz na subdivision z HOA to nie ma tez wolnisci sa zakazy i nakazy ;)

Life in America pisze...

To mialas duzo szczescia w Polsce ..... nie kazdy moze sobie na to pozwolic.

Anonimowy pisze...

To nie szczescie, tylko ciezka praca ;)

Anonimowy pisze...

Tez ciezko pracuje w Polsce, jestem specjalistka, mam sporo zlecen i stala prace. Ale moja praca jest slabo platna i mimo doswiadczenia, sukcesow, zyjemy ledwo ledwo.
Taka branza.
A rownoczesnie w mojej branzy (np. chociazby w Stanach), warunki finansowe przy takim samym nakladzie pracy sa dobre po prostu.
To jest sprawa indywidualna.
Wolnosc w Polsce w tej chwili??? Jak slysze o wolnosci to sobie mysle, ze hallo komus sie pojecia pomylily! TVpis -porazajaca, deforma szkolnictwa i sluzby zdrowia upadlajaca. Nieistniejacy Trybunal Konstytucyjny, inwigilowane sady i tak dalej.
To ja juz wole ta samodzielnosc i wolnosc w krajach tzw zachodu.
Nie, nie narzekam. Szukam, prowadze rozmowy. Niestety u mnie przeszkoda tkwi w sytuacji rodzinnej, nie kazde panstwo nas chce.
Ale nic to, dam rade!
Fajnie napisalas o swoim miejscu do zycia. Tak to odczuwasz, tak Ci sie zyje. Piekna sprawa:)
Pozdrawiam
AgulaW

Life in America pisze...

Tak to bywa w Polsce, ze nie placa dobrze specjalista.
Troche sledze na internecie co sie w Polsce dzieje i jestem przerazona.
W Ameryce ta wolnosc tez nie jest taka jak powinna byc. ;-(

Patty w Australii pisze...

Ja tam po za Australia nie widze sie nigdzie :)

pozdrawiam

Life in America pisze...

To super .....kazdy ma swoje ukochane miejsce na ziemi. ;-)

Anonimowy pisze...

Hej tu Iza, te偶 z Florydy...:)
Mieszkam tutaj 5 miesi膮c wraz z moja rodzink膮 (m膮偶 i 2 syn贸w 7 i 11 lat).
Poki co zamieszkali艣my w okolicy Tampa Bay, przyjechali艣my z zimnej Norwegii, w kt贸rej sp臋dzili艣my 5 lat na emigracji. Napisze tak: Nie ma WOW! Na start potrzebujesz bardzo du偶o pieni臋dzy!!! Jedzenie nie jest tanie, wynajem mieszkania nie jest tani, samochody hmm i te nie nale偶膮 do najta艅szych a 偶ynchy za 4 - 5 tys $ sa czasto w takim stanie, 偶e Polak wstydzi艂 by si臋 sprzedawa膰 w takim stanie samoch贸d!!! Stawki za prac臋 nie powalaj膮, lepiej zarobi膰 mo偶na dzisiaj w Europie. Oczywi艣cie pieni膮dze szcze艣cia nie daj膮, jednak daj膮 wygodniejsze zycie i poczucie bezpiecze艅stwa. To wszystko zalezy czego oczekuje si臋 od zycia! Na plus jest zdecydowanie pogoda, w kt贸rej mo偶na si臋 zakocha膰. My posiadamy dom w Polsce a aby tu przyjecha膰 sprzedali艣my mieszkanie. To ju偶 nie jest ta Ameryka w kt贸rej zbija艂o si臋 takie kokosy... a wszystko to teraz jest w Europie, ba przez 5 lat pobytu w Norwegii widz臋 teraz z perespektywy i Norwegii i USA jak wiele zmieni艂o si臋 w naszym kraju i to bardzo na PLUS !!! Tak 偶e jak mawia stare przys艂owie: "Cudze chwalicie swego nie znacie" to na otarcie 艂ez dla tych kt贸rzy mysl膮, 偶e Ameryka jest taka cudowna...

Life in America pisze...

W Norwegii 偶yje si臋 o wiele lepiej ni偶 w Polsce ....a tak masz racj臋 Ameryka to nie ta sama co 20, czy 10 lat temu. Inaczej jednak jest je艣li s艂oneczko 艣wieci prawie ca艂y czas. Ja uwielbiam tutaj mieszka膰. ;-)

Karolina Zar臋bska pisze...

Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

Life in America pisze...

Karolina Dzi臋kuj臋 te偶 pozdrawiam ;-)

Anonimowy pisze...

Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wra偶aniem.

Life in America pisze...

Wac艂aw dzi臋kuj臋 za mi艂e s艂owa. ;-)